Tool

Contentmarketing: hoe bereik je jouw klanten effectief?

Elk bedrijf is op zoek naar klanten. Je kan hen bereiken door op traditionele wijze te communiceren, namelijk via outbound marketing: je duwt je bericht dan als het ware de markt in door middel van betalende kanalen. Dit soort communicatie heeft zeker voordelen, maar moet wel op de juiste manier worden aangewend om tot goede resultaten te leiden. Zoals eerder gezegd gaan we hier niet verder op in omdat dit ons te ver zou leiden. Inbound marketing daarentegen laat toe om prospects op een meer subtiele manier te bereiken en te overtuigen.

Om potentiële klanten aan te trekken, gebruiken we een mix van verschillende technieken:

  • Contentmarketing & PR
  • Socialmediamarketing & SEM
  • Evenementen en merkambassadeurs

1 Contentmarketing & PR

Met content die zowel kwalitatief als relevant is, trek je de aandacht van toekomstige klanten. Vaak gaan zij actief op zoek naar informatie. Wij zorgen ervoor dat die informatie beschikbaar is, op de juiste plaats en op het juiste moment.

PR speelt hierbij een belangrijke rol. Onder PR begrijpen wij alle activiteiten, online en offline, die erop gericht zijn om de relatie en de communicatie te bevorderen met personen die belangrijk zijn voor je bedrijf.

PR heeft een gunstige invloed op bereik, website traffic, lead generation en loyaliteit. PR is met andere woorden één van de kanalen die we gaan inzetten om onze content te verspreiden en kracht bij te zetten

Traditionele PR maakt gebruik van knipseldiensten om publicaties te monitoren en het media-equivalent ervan te meten, maar wij zien het heel wat breder: content en PR zijn aan elkaar verbonden, meer nog, ze versterken elkaar.  Daarom maakt PR best deel uit van je contentmarketing strategie. Hierop dieper ingaan zou ons te ver leiden, maar we vertellen je graag hierover meer in een persoonlijk gesprek.

Hoe pakken we contentmarketing aan?
Ten eerste moet alle reeds bestaande content verzameld worden: folders, brochures, websites, presentaties,… We brengen alles samen op 1 platform en starten dan met het catalogiseren. Een content matrix kan hierbij helpen.

Vervolgens gaan we herschrijven en, waar nodig, extra content creëren, afhankelijk van de gewenste vorm: blog, whitepaper, testimonial, persartikel, tutorial, video …

Ten slotte moet de content verspreid worden via de juiste kanalen, bv. sociale media, fora, landingspagina’s, websites, persberichten, etc. Het spreekt voor zich dat we ons hiervoor baseren op de algemene communicatiestrategie en rekening houden met geplande acties.

2 Socialmediamarketing & SEM

Een veel voorkomend probleem is echter dat dit niet geïntegreerd is in een bredere communicatiestrategie. Dit is een gemiste kans. Bovendien lijkt men vaak te vergeten dat sociale media in de eerste plaats bedoeld zijn om interactie te creëren in plaats van gratis publiciteit.

Wie en wat willen we bereiken? Wat posten we en wat niet? Wie bepaalt de inhoud? Wie beantwoordt moeilijke vragen? Enzovoort.

We bieden je graag een antwoord op al deze vragen!

Je online aanwezigheid wordt verder nog bepaald door het gebruik van je eigen website en de bijhorende landingspagina’s. Deze vormen de basis van al jouw online communicatie. Het is dan ook cruciaal dat die gemakkelijk door de doelgroep gevonden kan worden. Naast kwalitatieve inhoud is een goed doordachte SEM (Search Engine Marketing) belangrijk voor de vindbaarheid en ranking van je website.

Aangepaste zoekwoorden en copywriting, dynamische en deelbare inhoud of link building zijn slechts een aantal technieken hiervoor die onze experts perfect beheersen.

3 Evenementen en merkambassadeurs

Naast het virtueel contact met je doelgroepen, kan het ook nuttig zijn om elkaar eens in real life te ontmoeten. Beurzen, seminaries, festivals of gepersonaliseerde evenementen zijn perfecte gelegenheden. Het is ook het ideale moment om je fans en bloggers met elkaar in contact te brengen. Klanten die zich gewaardeerd voelen, zijn de beste mogelijke merkambassadeurs.

Samengevat

  • Beheer, maak, plan en verdeel je content.
  • Onderhoud je persrelaties en stimuleer publicaties.
  • Bepaal een socialmediastrategie en gebruik deze als leidraad.
  • Optimaliseer de vindbaarheid en positie van je website(s).
  • Organiseer evenementen en ontmoetingsmomenten.

Resultaat, je zal gevonden worden dankzij:

  • Kwalitatieve en relevante content.
  • Goede persondersteuning.
  • Virale verspreiding via sociale media.
  • Optimale zoekresultaten.
  • Opvallende en originele evenementen.

ARK staat voor strategie, technologie & creativiteit – voor denkers die dóen.

Wat we doen

Ontdek hoe PR en content creation jouw merk vooruit kan helpen. Vragen staat vrij!