Blog door Ben Verleysen

Blog door Ben Verleysen

Computers en software nemen veel van onze hoofdtaken over binnen marketing. Maar ons buikgevoel laat zich niet dicteren of coderen. Hoe belangrijk harde wetenschap en analyses ook zijn, meng ze met een zachte dosis gut feeling om succesvolle campagnes te oogsten.

Meten is weten(schap)

ROI en marketing automation, targetgroepen en persona’s, user experience en marketingperformance … marketing evolueert steeds meer naar een wetenschap. Een objectief meetbaar vak met focus op:

  • consumentengedrag – en hoe je het in kaart brengt;
  • consumentenbehoeften – en hoe je ze begrijpt en voorspelt;
  • het juiste moment, de juiste doelgroep en boodschap – en hoe je voor een winning combo gaat;
  • techniek en software – en hoe je daarmee processen automatiseert en resultaten meet.

Je moet analyseren om te leren. De digitalisering legt de ‘geheimen’ bloot van jouw doelgroepen: waar ze klikken, wat ze lezen, hoe lang ze een pagina bezoeken en wat ze delen. Je krijgt ook inzicht in hun aankoopgedrag, gezinssituatie en intressegebieden. Technologie helpt dus om behoeftes in kaart te brengen en gepersonaliseerde customerjourney-profielen op te stellen, aan wie je gerichte communicatie stuurt op het juiste moment.

Don’t waste your time – and money

Hoe beweegt elke consument zich? En waar bevindt hij zich in de verkoopsfunnel? Marketing draait niet langer om massa, wél om afzonderlijke individuen. Vroeger bestond er maar een tactiek: push – één boodschap doorduwen voor íedereen. Het medialandschap was toen veel eenvoudiger en klanten en bureaus stelden zich weinig vragen. Het succes of de waste waren toch niet te meten – gelukkig maar.

Door de pijlsnelle evolutie van marketing richting wetenschap is dit waste-aandeel nu wel meetbaar. Het resultaat? Pull-marketing: duidelijke vaststellingen en analyses vakkundig ombuigen naar doordachte aanpassingen en optimalisaties – en dus bepaalde consumenten aantrekken met een gerichte boodschap. Dankzij marketingwetenschap, software en techniek stemmen we onze boodschap vandaag efficiënter af op potentiële en/of bestaande klanten.

Een boodschap is buikgevoel

Hoe connecteer je écht met je doelgroep? Cijfers geven je inzicht en knowhow over consumentengedrag, maar marketing is meer. Communicatie gaat om emotionele beleving. En daarover gaat ook mijn betoog: verliezen we – door die wetenschap – de kunst om emotionele banden aan te gaan met onze doelgroep en in te spelen op hun waarden en behoeften? Mijn antwoord is simpel: laat wetenschap nooit de bovenhand nemen.

Software dient om alles in kaart te brengen. Maar laat je er niet door (af)leiden ten koste van de consument. Want zelf al stel je elke schakel perfect af, de uiteindelijke boodschap bepaalt je succes – díe moet de ontvanger raken en overtuigen. Het draait tenslotte om de consument en zijn gedrag.

Emotie of wetenschap?

Is marketing emotie of wetenschap? Het zit hem in de perfecte mix – het een kan tegenwoordig niet zonder het ander. Een campagne oogst pas succes als je de juiste verhouding kiest tussen cijfers en gevoel, tussen meten en emotie.


Copywriter Don Draper slaat de nagel op de kop in dit Mad Men-filmpje: draai mee in de carrousel van emoties … the last 7 seconds are awesome!

Kort samengevat

  • Stem jouw marketing af op afzonderlijke individuen – niet op de massa
  • Gebruik marketingwetenschap als tool – niet als wet
  • Maak campagnes waarbij cijfers en gevoel elkaar versterken – niet waarbij één wordt genegeerd

Benieuwd naar de toekomst van reclame?

Download onze whitepaper over inbound marketing

En leer meer over:

  • De voordelen van een inbound strategie
  • De elementen van een succesvol inbound traject
  • De meetbaarheid van ROI

Marketing automation

Bekijk de tool

Merkbekendheid opbouwen door activatie van je doelgroep

Bekijk de case