Blog door Peter Foubert

Blog door Peter Foubert

Ondanks de toenemende digitalisering van het medialandschap doen traditionele kanalen het nog steeds zeer goed.

Volgens een recent UBA Key facts rapport groeide de investering in tv met 15,1% – goed voor 42,7% van alle investeringen. Radio – 13,3% van alle investeringen – groeide met 6,5%. Ook kranten doen het veel beter dan vorig jaar met een groei van 14,2%, en magazines doen het minder slecht dan vorig jaar (-3,3% vs -4,7%). Gratis pers groeide met 4,4%. Investeringen in affichage groeiden met 2,2%.

Investering in TV groeide met 15,1%. Goed voor 42,7% van alle investeringen.

Investering in radio groeide met 6,5%. Goed voor 13,3% van alle investeringen.

Investering in kranten groeide met 14,2%.

Investering in gratis pers groeide met 4,4%.

Investeringen in affichage groeiden met 2,2%.

Alle rampscenario’s ten spijt heeft ‘het internet’ de klassieke offlinekanalen dus niet verdrongen en blijven ze deel uitmaken van de mediamix. Die mix wordt wel steeds complexer en kleinere adverteerders moeten keuzes maken om hun deel van de aandacht op te eisen.

Met andere woorden, de reclamedruk neemt alleen maar toe.

Dat steeds meer consumenten zich hieraan ergeren bewijst het aantal inschrijvingen op de Robinson- en andere lijsten en het succes van adblockers. Gek genoeg doet dit bij veel adverteerders of mediakanalen een verkeerd belletje rinkelen. Alsof ze mensen willen bestraffen die hun boodschap niet lusten, gaan ze steeds agressiever te werk om mensen te ‘targetten’. Wat mij echter nog het meeste stoort en hiervan gaat mijn creatieve hart echt bloeden  is de kwaliteit van die boodschappen.

De hoeveelheid bagger en ronduit slechte reclame is echt alarmerend.

Het lijkt wel alsof de media-investeringen gecompenseerd worden met dalende concept- en productiekosten. Want een filmke of een spotje maken… hoe moeilijk kan dat zijn, kunnen we dat niet gewoon zelf?

Het is niet zozeer de hoeveelheid maar de kwaliteit van de reclame die de consument afschrikt en de doe-het-zelvers verpesten ons vak!

Ook content marketing, de basis van de inboundfilosofie is in datzelfde bedje ziek. De sociale mediakanalen moeten immers gevoed worden, er moeten blogs worden geschreven, whitepapers, webpagina’s, calls-to-action, landingspagina’s … schrijf maar raak!

Maar marketing is een vak en content marketing is een specialiteit mijnheer Beunhaas. Het succes van je content is afhankelijk van kwaliteit en relevantie, niet van frequentie.

We moeten maar eens af van het idee dat je met alles wegkomt en dat content marketing een snelle, goedkope vorm van reclame is.

Als je niet investeert in copywriters, socialmediaspecialisten, productie, grafische ondersteuning, analysetools of zelfs een goed content marketing plan kan je net zo goed ’s nachts op tv gaan adverteren. Als je geen geld hebt voor kwantiteit, investeer dan in kwaliteit en vergeet niet dat een goed idee nog altijd de basis is van elk marketingsucces.

Meer weten over content marketing?

Hoe een goede contentstrategie het verschil maakt in B2B communicatie

Bekijk de case

PR & content creation

Bekijk de tool