Blog door Karen Defranc

Voor bedrijven die inzetten op contentmarketing maakt marketing automation inherent deel uit van een effectieve marketingstrategie. Om een potentiële klant te overhalen en je bestaande klanten tevreden te houden, volstaan pushtechnieken allang niet meer. We zijn als geconditioneerde consument allergisch geworden voor omgevingslawaai en willen recht op ons doel af. Nog voor we zelf weten wat we nodig hebben, staat er een oplossing voor onze neus. Zodat we vooral … Geen. Tijd. Verliezen.

Dus wordt marketing alsmaar tastbaarder en segmenteren marketeers leads, prospecten, klanten en merkambassadeurs om ze gericht van antwoord te kunnen dienen. Net dáár hebben we marketing automation voor nodig: een instrument om klanten een gezicht te geven en ze te bereiken – echt door te dringen – via het juiste kanaal. Omdat marketing automation zo effectief is als je het zelf maakt, hebben we alvast 5 belangrijke tips bijeengepend.

1. Marketing automation is een hulpmiddel

Marketing automation is een marketingpraktijk die berust op technologie. De strategie, die moet je nog steeds zelf bepalen.

Marketingautomatiseringssoftware, zoals Hubspot en Eloqua, kan veel: ze kan klantengedrag registreren op verschillende marketingkanalen (websites, e-mails, sociale media …), groepen segmenteren, persoonsgegevens verzamelen, gericht berichten sturen en zelfs communiceren met andere slimme applicaties – maar die acties zo definiëren dat je er als bedrijf het meeste uithaalt, dat is jouw taak. Net als bij elke andere vorm van marketing komt er eerst een heleboel denkwerk aan te pas. De software maakt vooral de uitvoering van je marketingstrategie een pak makkelijker en efficiënter.

2. Goede marketing automation is dynamisch

‘Stilstaan is achteruitgaan’ geldt ook voor marketing automation. Heb je filters ingesteld? Acties gedefinieerd? E-mails ingepland? De profielen in je marketingautomationsoftware gekoppeld aan je CRM-systeem? … Super. Hoog tijd voor een evaluatie.

Het gedrag van je doelgroep en ook de samenstelling ervan verandert razendsnel. Om ze een stapje voor te blijven, is het belangrijk om je marketinginspanningen voortdurend te evalueren en op tijd bij te sturen. Hou dus altijd één oog op je data en het andere op je automatiseringsproces.

3. Automatisatie staat niet gelijk aan robottaal

Juist ingesteld, kan marketingautomatiseringssoftware inspelen op de behoeften van de ontvanger. Ze maakt marketing persoonlijker en richt zich tot een profiel of individu. Als je al die moeite doet om segmenten te definiëren, zorg dan ook dat je de taal spreekt van de consument. Gewonemensentaal, dus – het liefst met een persoonlijke toets.

4. Succesvolle marketingautomatisatie ageert en reageert

Wees enthousiast en – vooral – sociaal correct. Met een goede service maak je van een klant een blije klant en met wat extra toewijding wordt die vanzelf ambassadeur van je merk. Verwen vaste klanten op tijd en maak er een punt van om altijd meteen te antwoorden. Al stuur je een geautomatiseerd bericht, je (potentiële) klanten horen graag dat je de nodige tijd en aandacht aan hen besteedt.

5. Marketing automation is een kwestie van plannen

Analyseer de doelgroep en kijk wanneer ze het actiefst zijn. Overspoel ze niet met berichten, maar kies je momenten uit.

Marketing automation software laat je toe om berichten te plannen met aandacht voor het gedrag van je virtuele gesprekspartner. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een nieuwe lead op te nemen in een bestaande leadnurturing-campagne precies twee dagen nadat die een bepaald formulier heeft ingevuld. Plaats je in de schoenen van je gesprekspartner en gebruik de planningsfunctie om doorslaggevende beslissingsmomenten te bepalen. Een goeie marketeer kent het verschil tussen marketing en spam.

Marketing automation verandert de basisprincipes van marketing niet, het vult ze aan. Het enige nieuwe eraan is de technologie. En die kan je heel wat tijd en geld besparen. Met een kwalitatieve contactenlijst, een gebruiksklaar marketingautomationinstrument en een goedgevulde contentkoffer kom je al een heel eind. Nu nog een strategische partner en je zit helemaal op het juiste spoor!

Strategisch duwtje nodig?

Meer blogposts:

Omslagfoto over user generated content: hoe je de reacties van klanten kan inzetten om je merkbekendheid te vergroten

Verhoog je merkbekendheid met user generated content

Wie zijn merkbekendheid wil verhogen, staat voor een grote uitdaging: een publiek bereiken dat wordt overspoeld door content. Marketingprofessionals moeten dus meer innovatieve manieren vinden om hun boodschap te verspreiden.

Omslagfoto voor ‘Je eigen webshop start je zo’

Je eigen webshop start je zo!

Vond je onlangs het gat in de markt, dan loop je terecht op wolkjes. Nu je zaak nog. Neem je spullen mee ‘up in the cloud’ en laat de hele wereld meeturen door je online uitstalraam.

Photo of a person sitting at a white wooden table and working on a laptop. The photo was taken looking down. There is food, such as tomatoes, courgettes, sweet peppers, ... on the table

CX: wondermiddel of gezond kruideniersverstand?

CX of Customer Experience is een term die iedereen tegenwoordig gul gebruikt. Een goede zaak op zich, al is dat meteen ook het probleem …

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK vanop de eerste rij: bezorg ons hieronder je e-mailadres en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox!