Blog door Rien Mertens

De kerstbomen verlichten onze huizen en straten. Tijd om ook wat licht te werpen op de marketingtrends van 2017. Op welke takken moet je focussen als bedrijf? Wat staat er op de wishlist van jouw klanten? En hoe strik je een prospect? We zetten drie interessante inzichten voor jou op een rijtje.

Customer experience en centricity

We leven in het tijdperk van de klant. In 2017 zal custumor experience (CX) de doorslag geven bij een merkkeuze – en minder de prijs of het product op zich. Klanten willen gerichte communicatie die inspeelt op hun persoonlijke wensen en behoeften. Dit beïnvloedt de manier waarop je als bedrijf diensten en producten op de markt zet, verkoopt en levert. Nu ligt de focus vaak op het aanbod, terwijl de klant het middelpunt moet zijn van alle communicatie – customer centricity heet dat. Wat is de meerwaarde van jouw diensten en producten voor hém? Waarom prijs je díe net aan? En waar, wanneer en via welke kanalen ontvangt híj die informatie het liefste? Dit geldt ook voor de B2B-markt, waar het accent steeds meer op account-based marketing ligt: specifieke campagnes per account. Persona’s en customer journeys moeten in 2017 de basis vormen van je marketingplan.

Content, content, content!

De consument snakt naar kwalitatieve content – zoals user-generated content (UGC) waarbij een authentiek, geloofwaardig en overtuigend verhaal wordt verteld. Zo kopen mensen sneller een product nadat ze er een goeie blog over lezen, of horen ze liever iets over jouw bedrijf van een klant dan van een advertentie. Bijna even belangrijk als de content zelf, zijn de cijfers erachter: wat werkt wel of niet, en hoe stem je jouw boodschap hierop af? Baseer jouw marketing op deze data-analyses en ga gericht te werk om meer leads en kwaliteit te genereren. Ook in een B2B-omgeving zet deze trend zich door. Video en visual storytelling – van bedrijfsfilmpjes, testimonials en videoblogs tot mini-documentaires, virtual reality en live streaming – vervangen saaie bedrijfspresentaties en vormen een belangrijke parameter bij de ranking van je website. Korte videboodschappen worden ook steeds vaker gedeeld op kanalen zoals LinkedIn.

Silo’s verdwijnen uit het landschap

Deze trend ontwikkelt zich traag maar gestaag: het verdwijnen van de eilandjes binnen een bedrijf waarop iedereen zijn eigen ding doet. Door de toenemende digitalisering zijn afdelingen verplicht om met elkaar samen te werken en om data en platformen te delen. Maar om Sales, Marketing, IT, HR, Client Services en andere afdelingen écht te laten samenwerken is er vooral een sterke visie en een concreet plan nodig vanuit het topmanagement – en daar knelt het schoentje vaak. Concrete tips? Laat marketeers verkoopgesprekken bijwonen met klanten, zet Sales en Marketing in dezelfde kantoorruimte en zorg dat ze klantengegevens en -inzichten met elkaar delen. Hoe meer gelijkgestemde zielen, hoe betere resultaten. Vertrek vanuit de klant en ons cirkeltje is rond.

Drie trends maar?
Ja. Want het probleem met trends is dat iedereen ze geeft en deelt, maar weinigen er iets mee doen. Laat dit dus jouw goede voornemen zijn voor 2017: start met deze drie inzichten. En lees meer als je er klaar voor bent:

Meer blogposts:

Een screenshot uit de film Mad Men. We zien mannen in kostuum rond een vergadertafel. Het beeld komt uit een scène die illustreert dat marketing ook met emotie te maken heeft.

Marketing = wetenschap + buikgevoel

Nieuwe technologieën nemen veel hoofdtaken over binnen marketing. Maar ons buikgevoel laat zich niet coderen. Hoe belangrijk harde analyses ook zijn, ze zijn niets zonder ‘gut feeling’.

Je eigen webshop start je zo!

Vond je onlangs het gat in de markt, dan loop je terecht op wolkjes. Nu je zaak nog. Neem je spullen mee ‘up in the cloud’ en laat de hele wereld meeturen door je online uitstalraam.

Photo of a person sitting at a white wooden table and working on a laptop. The photo was taken looking down. There is food, such as tomatoes, courgettes, sweet peppers, ... on the table

CX: wondermiddel of gezond kruideniersverstand?

CX of Customer Experience is een term die iedereen tegenwoordig gul gebruikt. Een goede zaak op zich, al is dat meteen ook het probleem …

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK vanop de eerste rij: bezorg ons hieronder je e-mailadres en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox!