Blog door Peter Foubert

Eindejaarslijstjes zijn stilaan even traditioneel als kalkoen en kerststronken. Sommigen kijken achteruit, in een ultieme poging om alsnog de onmisbare boeken, films, gerechten, geruchten en gadgets op te pikken die we eventueel gemist hebben. Anderen doen een poging om de toekomst te voorspellen, dat zijn de fameuze ‘trendlijstjes’ en marketeers zijn er gek op! Dat moet wel als je ziet hoe talrijk ze circuleren en hoe gretig ze gepost, gekopieerd, vertaald en geshared worden. Maar wat zijn ze waard?

Een nieuw jaar, meer lijstjes

Psychologen hebben een aantal verklaringen voor onze honger naar lijstjes: de nood aan orde en structuur, de angst om iets te missen, een gevoel van zekerheid, het bevredigen van je nieuwsgierigheid of het checken van je eigen inzichten … Allemaal juist, maar dat verklaart niet waarom er zovéél zijn.

Een eerste reden is de toegenomen complexiteit en specialisatie van marketing. Zo zijn er trends voor digitale marketing, contentmarketing, socialmediamarketing, influencer marketing, marketing automation, voor b2c- of b2b- omgevingen en tal van andere subdomeinen.

“Hoe meer we schrijven, hoe minder er gelezen wordt. Daarom maken we lijstjes en vervangen we leestekens door bullet points.”

Daarnaast is er de gigantische druk om content te produceren. Er moet geblogd, gepost en getweet worden en hoe meer we schrijven, hoe minder er gelezen wordt. Daarom maken we lijstjes en vervangen we leestekens door bullet points.

Lijstjes als leidraad

Maar wat gebeurt er nu echt met die lijstjes? Worden ze besproken op de volgende board meeting? Wordt er rekening mee gehouden bij het bepalen van de marketingstrategie? Worden er kerstslingers van gemaakt?

Voor professionele marketeers zijn ze in het beste geval een bevestiging van wat ze zelf weten of ondervinden en in het slechtste geval een wake-up call.

Ik ben niet tegen trendlijstjes. Integendeel, ik vind elke reflectie over ons vak waardevol en ik ben absoluut voor het delen van ervaringen en inzichten. Zolang we er maar mee aan de slag gaan! Verzamel de lijstjes, lees ze en interpreteer ze voor je eigen business. Sta niet stil en leg je niet neer bij een status quo. Blijf kritisch en durf jezelf in vraag stellen. Wees niet bang en durf de eerste zijn. Maak het verschil!

“Voor professionele marketeers zijn ze in het beste geval een bevestiging van wat ze zelf weten of ondervinden en in het slechtste geval een wake-up call.”

En nu … een lijstje: de 18 belangrijkste trends voor 2018

Ter inspiratie een aantal onvermijdelijke evoluties in het licht van één belangrijk feit: Generation Z komt eraan! De oudste generatie Z’ers zijn nu 22 en waren 8 jaar oud toen Facebook op de markt kwam. Zij zullen ervoor zorgen dat de digitale transformatie in een stroomversnelling terechtkomt. Klaar voor het lijstje?

 

Het belang van content zal alleen maar toenemen en een aantal tendensen zetten zich door:

1. Meer focus op visuele content met sterke focus op video.
2. Meer vraag naar gepersonaliseerde content.
3. Belang van influencers en user generated content stijgt.
4. Selectiever gebruik van sociale media.
5. Live streaming neemt de plaats in van webinars.
6. Interactieve en contextuele content wordt belangrijker.
7. Mobile first (vergeet pdf’s).
8. De mogelijkheden van LinkedIn breiden uit, Twitter gaat achteruit.

 

Marketing en technologie zijn stilaan onafscheidelijk en wie dat blijft negeren zal hier stilaan de rekening voor betalen:

9. Chat bots, AI, machine learning en gesproken zoekopdrachten worden dagelijkse realiteit.
10. Augmented en virtual reality worden toegankelijker.
11. Internet of things en contextuele boodschappen bieden nieuwe mogelijkheden.
12. Marketing automation wordt matuurder en complexer door geïntegreerde apps, tools, predictive lead scoring …
13. GDPR maakt data nog waardevoller.

 

Een en ander heeft natuurlijk ook gevolgen voor de organisatie en structuur van je marketingafdeling:

14. De klant of eindgebruiker staat meer dan ooit centraal; CX en customer centricity vormen de basis van een succesvolle marketingstrategie.
15. Account-based marketing wordt voor b2b wat personalisatie is voor b2c.
16. Marketing wordt steeds holistischer en vraagt om nieuwe, hybride profielen in je team.
17. Een geïntegreerde marktbenadering doet interne structuren wankelen en silo’s vervagen.

 

Merken blijven belangrijk maar trouw is niet langer vanzelfsprekend. De nieuwe generatie stelt zijn eisen:

18. Authenticiteit, sociale en maatschappelijke betrokkenheid, thought leadership content en live events zijn de ingrediënten die succesvolle merken gebruiken in 2018.

“Creativiteit zal altijd het sterkste wapen blijven, zeker in de content-maalstroom.”

Zoals gezegd, zal een professionele marketeer weinig verrassingen vinden in dit – of andere – lijstjes. Trends overvallen je zelden – zeker in België of Europa, waar de meeste evoluties met enige vertraging op gang komen. Tegelijkertijd kan je ze ook beter niet negeren. Ik zie nog steeds bedrijven die doen alsof er de laatste 20 jaar niets veranderd is en enkel de datum op hun marketingplan aanpassen!

En tenslotte nog dit: creativiteit zal altijd het sterkste wapen blijven, zeker in de content-maalstroom. Hoe hip en vernieuwend de nieuwste kanalen of technieken ook zijn, vroeg of laat worden ze mainstream en dan wordt het hóe weer belangrijker dan het wát. Veel succes in 2018!

Strategisch duwtje nodig?

Meer blogposts:

Header foto voor de blog over GDPR: persoonsgegevens worden verregaand beschermd door de nieuwe privacywetgeving

GDPR: Word een heer in je gegevensverkeer

Op 25 mei 2018 wordt de Europese privacywetgeving bijgewerkt en geldt de GDPR: de ‘General Data Protection Regulation’. De verzameling, verwerking en analyse van persoonsgegevens wordt er daarmee niet makkelijker op. Ken jij de nieuwe spelregels al?

Omslagfoto voor de blog over BBN Academy: marketeers van verschillende internationale B2B-bureaus verenigd op de BBN Academy

Leren van internationale marketeers

Van 9 tot 13 oktober verruimde ARK haar horizon in Parijs: op de BBN Academy. Samen met zo’n 40 marketingtalenten uit 19 landen, dompelden we ons onder in de strategisch-creatieve wereld van B2B-marketing. Leerrijk, inspirerend en (we geven het toe) ook best gezellig!

Marketing automation: een marketeer legt uit hoe je gespecialiseerde software kan inzetten om klanten te winnen en ze tevreden te houden

5 feiten en misverstanden over marketing automation

Voor bedrijven die inzetten op contentmarketing maakt marketing automation inherent deel uit van een effectieve marketingstrategie. Om een potentiële klant te overhalen en je bestaande klanten tevreden te houden, volstaan pushtechnieken allang niet meer.

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK Communicatie vanop de eerste rij: laat je e-mailadres achter en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox.





* Verplicht veld