Case UNITED CAPS

Case UNITED CAPS

UNITED CAPS, voorheen bekend als PROCAP, ontwikkelt, produceert en verkoopt plastic doppen en sluitingen. Deze vooraanstaande speler wilde een noodzakelijke naamsverandering aangrijpen om zich te herpositioneren in 11 Europese landen.  Voornaamste uitdaging hierbij was een verschuiving in de marktperceptie van een eerder product-georiënteerd naar een customercentric bedrijf waarbij maatwerk en service centraal staan.

Een nieuwe website en merknaam met corporate guidelines zetten de nieuwe positionering kracht bij

De nieuwe naam moest zowel een rationele als een emotionele lading meekrijgen. De gezamenlijke idee was om de onderneming te laten evolueren van een vrij conventioneel, productgedreven bedrijf naar een onderneming die gericht is op innovatie en luistert naar de specifieke behoeften van de klant.

We kozen voor de naam UNITED CAPS met bijhorende baseline “close to you” en een mission statement dat gebaseerd is op het ‘golden circle’-principe.

Eens we een naam hadden, volgde al snel een huisstijl met corporate guidelines die als basis dienen voor elke communicatie. Eenmaal de datum voor de officiële lancering van het nieuwe ‘merk’ was bepaald, werd een consistente contentmarketingstrategie ontwikkeld, met inbegrip van hoe het nieuws zou worden verspreid en aan wie. In overleg met UNITED CAPS stelden we een contentkalender op, waarin rekening gehouden werd met de verschillende stakeholders en doelgroepen. Werknemers, partners en (key-)accounts moesten allemaal ingelicht worden over de herpositionering. Ook de pers diende op de hoogte te worden gebracht, met als doel de algemene bekendheid van UNITED CAPS te verhogen en echte buzz te creëren rond de nieuwe aanpak. We ontwikkelden een verfijnde pr-strategie die zowel vakpers als business en lokale pers omvatte, en dit in de 11 Europese landen waar UNITED CAPS actief is.

“Timing was cruciaal om alle stakeholders te informeren over de nieuwe merkpositionering.”

Enkele maanden vóór de aankondiging begonnen we al met een teaser-campagne, met o.a. een countdown op de website van het bedrijf. Ondertussen waren we achter de schermen druk bezig met het ontwerpen van een volledig nieuwe huisstijl.

De dag vóór de officiële aankondiging maakte de CEO het nieuws intern bekend via een videoboodschap die in alle zeven de fabrieken tegelijk werd uitgezonden. Werknemers ontvingen ook een goodiebag als erkenning van hun harde werk en hun essentiële rol in het succes van de onderneming.

Er werd een persevenement op uitnodiging georganiseerd voor een selecte groep internationale journalisten van de meest prominente online en print publicaties uit de sector en andere mediavertegenwoordigers. De teasende, creatieve (online en offline) uitnodiging zinspeelde op het nieuwe logo, zonder iets te verklappen. De grote onthulling vond uiteindelijk plaats in de onlangs gerenoveerde en uitgebreide productiefaciliteit in Hoboken in België. Niet alleen hoorden de aanwezige journalisten een primeur uit de industrie met daarbij alle innovaties en ambities van het bedrijf. Ze kregen ook de gelegenheid om een ​​aantal bestuursleden van UNITED CAPS te interviewen en ze genoten van een exclusieve rondleiding in de fabriek.

Tijdens het persevenement zelf hebben we het nieuws via een persbericht in acht talen verspreid naar een breder publiek. Ook de nieuwe website en bedrijfsprofielpagina’s op sociale media werden gelanceerd.

Klanten van UNITED CAPS ontvingen een brief met de aankondiging van het nieuws en met een woordje uitleg over wat de nieuwe strategie zou betekenen voor hun bedrijf.

Naar aanleiding van de onthulling voerden we een reclamecampagne in een aantal gespecialiseerde (online en offline) vakmedia, opnieuw in de 11 landen waarin UNITED CAPS aanwezig is. Naast nieuwe corporate sjablonen, landingspagina’s, infographics, sell sheets … stonden we ook in voor USB-sticks, pennen, banners, horloges, werkoutfits en nog veel meer. Alle communicatiemiddelen en -kanalen werden gerebrand.

“Het nieuws over de nieuwe groeistrategie werd al snel opgepikt op internationaal niveau.”

De nieuwe naam en strategie van UNITED CAPS werden strikt vertrouwelijk behandeld. Tot op het moment van de officiële aankondiging waren enkel de managers van het bedrijf en het ARK-team op de hoogte.

Eenmaal onthuld werd de herpositionering meteen enthousiast onthaald. Het nieuws over de nieuwe groeistrategie werd al snel opgepikt op internationaal niveau, met als resultaat een indrukwekkend aantal kwalitatief hoogstaande artikels, zowel in online als offline media. Sinds het evenement zien we een positieve evolutie in het aantal publicaties over UNITED CAPS. Het bedrijf is een voortrekker in de industrie, geniet van een grotere awareness bij het brede publiek en wordt algemeen beschouwd als progressief en klantgericht.

Met de hulp van ARK werd UNITED CAPS top of mind bij consumenten en klanten. Ook de relaties met de pers zijn sterker geworden, waardoor positieve samenwerkingsverbanden en meer nieuws over UNITED CAPS worden gegarandeerd voor de toekomst.

PR & content creation

Bekijk de tool

Brand journey

Bekijk de tool