Case Panasonic – eneloop

Case Panasonic – eneloop

eneloop is een merk van Panasonic Energy Europe dat in de meeste Europese landen nog niet zo gekend is. De batterijen zijn gemiddeld 2100 keer herlaadbaar en zijn voorgeladen met zonne-energie. Daarnaast hebben ze een minimale zelfontlading en leveren ze een groot vermogen waardoor ze zeer geschikt zijn voor bepaalde toepassingen zoals fotografie.

Uit onderzoek blijkt dat de doelgroep vooral bestaat uit jonge, dynamische twintigers en dertigers met creatieve hobby’s en een sterk ecologisch bewustzijn. Met deze info in gedachten werd ons gevraagd om een campagne te bedenken die zowel de B2C als de B2B doelgroep (category managers, aankopers, distributeurs) activeert en het duurzame karakter van eneloop onderstreept. De focuslanden voor deze campagne zijn Denemarken, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Polen.

Voordelen van eneloop

Icoon voor duurzaamheid: lijntekening van een driehoek met pijlen.

Duurzaam

Icoon voor gebruiksklaar: lijntekening van een batterij met streepjes die aangeven dat de batterij volledig opgeladen is.

Gebruiksklaar

Icoon voor krachtig: lijntekening van een meter waarop de indicator helemaal rechts – op het maximum – staat.

Krachtig vermogen

Icoon voor milieuvriendelijk: lijntekening van een wereldbol.

Milieuvriendelijk

Icoon voor voordelig: lijntekening van een bliksemschicht in een cirkel met pijlen.

Voordelig

Icoon voor duurzaamheid: lijntekening van een driehoek met pijlen.

Duurzaam

Icoon voor gebruiksklaar: lijntekening van een batterij met streepjes die aangeven dat de batterij volledig opgeladen is.

Gebruiksklaar

Icoon voor krachtig: lijntekening van een meter waarop de indicator helemaal rechts – op het maximum – staat.

Krachtig vermogen

Icoon voor milieuvriendelijk: lijntekening van een wereldbol.

Milieuvriendelijk

Icoon voor voordelig: lijntekening van een bliksemschicht in een cirkel met pijlen.

Voordelig

Icoon voor duurzaamheid: lijntekening van een driehoek met pijlen.

Duurzaam

Icoon voor gebruiksklaar: lijntekening van een batterij met streepjes die aangeven dat de batterij volledig opgeladen is.

Gebruiksklaar

Icoon voor krachtig: lijntekening van een meter waarop de indicator helemaal rechts – op het maximum – staat.

Krachtig vermogen

Icoon voor milieuvriendelijk: lijntekening van een wereldbol.

Milieuvriendelijk

Icoon voor voordelig: lijntekening van een bliksemschicht in een cirkel met pijlen.

Voordelig

Sales stimuleren, naamsbekendheid verhogen en merkbeleving creëren: daar heb je normaal 3 campagnes voor nodig.

Een traditionele mediacampagne was hier geen optie. Er was een écht outside-the-box-idee nodig. Het resultaat? De eneloop expedition 2100.

We begonnen met een tijdslijn die het verloop van de campagne in beeld brengt.

Eenmaal het concept en de strategie op punt stonden, was het tijd voor de eerste fase van de eigenlijke campagne: de zoektocht naar geschikte kandidaten.

Stap 1: Vind enthousiaste kandidaten die 120 dagen tijd hebben en 2100 km willen hiken voor een duurzame samenleving.

Via Facebook Audience Targetting bereiken we onze doelgroep optimaal en Facebook Canvas bleek de ideale manier om onze doelgroep te triggeren.

Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ ter ere van Valentijn: “Happy Valentine’s Day! Do you know how people in Europe greet each other with kisses?” met een link naar een artikel over hoe mensen elkaar begroeten in Europa. Op het bijgaande beeld kust een koppel elkaar op een bankje en werd de tekst
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (20 maart 2017)ter ere van International Day of Happiness: “If you’re happy and you know it take a hike. Today's the International Day of Happiness. So who's happy?” Als beeld werd een gif-animatie toegevoegd. Op een kaart van Milaan verschijnt in een blauwe lijn een lachende smiley. Het idee is gebaseerd op figurerunning waarbij mensen aan de hand van gps-tracking een figuur stappen/lopen/fietsen in een stad.
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (9 februari 2017) :
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (7 maart 2017):
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (3 maart 2017):“Here’s some travel inspiration to get your weekend off on the right foot! What are your plans? Registering for this big adventure maybe?” met daarbij een link naar de registratiepagina van de eneloop expedition 2100. Als beeld werd een foto gebruikt van een paar voeten die uit een tent liggen. De persoon kijkt uit op een meer, waar de zon in ondergaat. Aan het meer zit een tweede persoon ook naar de zonsondergang te kijken. Op het beeld zien we de tekst
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (16 maart 2017): “Only 100 days until the kick-off! Are you ready fort he adventure? Grab your partner and register.” Op een count-down wordt daaronder afgeteld van 103 naar 100.

De selectie van de kandidaten is momenteel in volle gang. Naarmate de campagne vordert, wordt deze case verder aangevuld.

Volg het avontuur op Facebookeneloop expedition 2100-websiteVolg het avontuur op Instagram

Brand journey

Bekijk de tool

Rebranding en herpositionering als basis van een internationale groeistrategie

Bekijk de case