Case Panasonic – eneloop

In 2016 was het batterijenmerk ‘eneloop’ van Panasonic Batteries in de meeste Europese landen nog weinig bekend. eneloop-batterijen zijn opgeladen met zonne-energie en kunnen gemiddeld 2100 keer herladen worden. Ze hebben een minimale zelfontlading en leveren een groot vermogen, wat ze heel geschikt maakt voor toepassingen zoals fotografie.

Uit onderzoek blijkt dat de doelgroep van de batterijen vooral bestaat uit jonge, dynamische twintigers en dertigers met creatieve hobby’s en een sterk ecologisch bewustzijn. Met die info in het achterhoofd bedacht het creatieve team van ARK een campagne die zowel de B2C- als de B2B-doelgroep (categorymanagers, aankopers, distributeurs) activeerde en het duurzame karakter van eneloop onder de aandacht bracht. De focuslanden voor de activatiecampagne: Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Polen.

Voordelen van eneloop

Icoon voor duurzaamheid: lijntekening van een driehoek met pijlen.

Duurzaam

Icoon voor gebruiksklaar: lijntekening van een batterij met streepjes die aangeven dat de batterij volledig opgeladen is.

Gebruiksklaar

Icoon voor krachtig: lijntekening van een meter waarop de indicator helemaal rechts – op het maximum – staat.

Krachtig vermogen

Icoon voor milieuvriendelijk: lijntekening van een wereldbol.

Milieuvriendelijk

Icoon voor voordelig: lijntekening van een bliksemschicht in een cirkel met pijlen.

Voordelig

Icoon voor duurzaamheid: lijntekening van een driehoek met pijlen.

Duurzaam

Icoon voor gebruiksklaar: lijntekening van een batterij met streepjes die aangeven dat de batterij volledig opgeladen is.

Gebruiksklaar

Icoon voor krachtig: lijntekening van een meter waarop de indicator helemaal rechts – op het maximum – staat.

Krachtig vermogen

Icoon voor milieuvriendelijk: lijntekening van een wereldbol.

Milieuvriendelijk

Icoon voor voordelig: lijntekening van een bliksemschicht in een cirkel met pijlen.

Voordelig

Icoon voor duurzaamheid: lijntekening van een driehoek met pijlen.

Duurzaam

Icoon voor gebruiksklaar: lijntekening van een batterij met streepjes die aangeven dat de batterij volledig opgeladen is.

Gebruiksklaar

Icoon voor krachtig: lijntekening van een meter waarop de indicator helemaal rechts – op het maximum – staat.

Krachtig vermogen

Icoon voor milieuvriendelijk: lijntekening van een wereldbol.

Milieuvriendelijk

Icoon voor voordelig: lijntekening van een bliksemschicht in een cirkel met pijlen.

Voordelig

Sales stimuleren, naamsbekendheid verhogen en merkbeleving creëren: daar heb je normaal 3 campagnes voor nodig.

Omdat een traditionele mediacampagne geen optie was, gingen we voor eneloop een stapje verder. Het resultaat? De eneloop expedition 2100: een met opdrachten doorspekte wandeltocht van 2100 km in 120 dagen voor een groen doel naar keuze.

We schreven een strategie uit voor de activatiecampagne en gingen over tot de voorbereiding van de wedstrijd – van wandelroutes uitstippelen en sponsors aantrekken tot de juridische kant van de zaak. We begonnen met een tijdslijn die het verloop van de campagne in beeld brengt.

Voor de promotie van de wedstrijd zetten we in op social media (Facebook & Instagram), een eneloop expedition 2100-website, PR, POS-promotie en mond-aan-mondreclame door de deelnemers zelf tijdens de trektocht. eneloop, Panasonic, de sponsors en deelnemende (milieu)organisaties pikten de berichten op en werkten zo een viraal effect in de hand. Door de combinatie van verschillende kanalen gingen de batterijen al ruim voor de expeditie wereldwijd over de tong.

“Door de combinatie van verschillende kanalen gingen de batterijen al ruim voor de expeditie wereldwijd over de tong.”

Stap 1: Zoektocht naar gemotiveerde kandidaten

In februari 2017 maakten we de wedstrijd bekend bij het grote publiek. We bereikten onze doelgroep zowel via de pers als Facebook: met een reguliere Facebookadvertentie en canvas in 5 talen communiceerden we gericht online naar de focusgroepen.

318 teams schreven zich in voor de wedstrijd. Op basis van de vooropgestelde selectiecriteria herleidden we dat aantal tot 5 duo’s die elk voor een erkende liefdadigheidsorganisatie mochten meedingen naar een plaats in de wedstrijd.

Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ ter ere van Valentijn: “Happy Valentine’s Day! Do you know how people in Europe greet each other with kisses?” met een link naar een artikel over hoe mensen elkaar begroeten in Europa. Op het bijgaande beeld kust een koppel elkaar op een bankje en werd de tekst
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (20 maart 2017)ter ere van International Day of Happiness: “If you’re happy and you know it take a hike. Today's the International Day of Happiness. So who's happy?” Als beeld werd een gif-animatie toegevoegd. Op een kaart van Milaan verschijnt in een blauwe lijn een lachende smiley. Het idee is gebaseerd op figurerunning waarbij mensen aan de hand van gps-tracking een figuur stappen/lopen/fietsen in een stad.
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (9 februari 2017) :
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (7 maart 2017):
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (3 maart 2017):“Here’s some travel inspiration to get your weekend off on the right foot! What are your plans? Registering for this big adventure maybe?” met daarbij een link naar de registratiepagina van de eneloop expedition 2100. Als beeld werd een foto gebruikt van een paar voeten die uit een tent liggen. De persoon kijkt uit op een meer, waar de zon in ondergaat. Aan het meer zit een tweede persoon ook naar de zonsondergang te kijken. Op het beeld zien we de tekst
Facebook-post op de pagina ‘eneloop Europe expedition 2100’ (16 maart 2017): “Only 100 days until the kick-off! Are you ready fort he adventure? Grab your partner and register.” Op een count-down wordt daaronder afgeteld van 103 naar 100.

Stap 2: Selectie van de 3 deelnemende teams

In een verkennende fase kregen de 5 kandidaat-teams een tweeledige opdracht voorgeschoteld waarmee we peilden naar hun creatieve, technische en socialmedia-vaardigheden. Ze werden beoordeeld op een creatief filmpje over hun thuisstad en de omvang van hun fanbase. De 3 teams met de hoogste gecumuleerde score veroverden een wedstrijdticket, de 2 andere kregen de rol van back-up.

2 weken voor de start leerden de deelnemende teams de organisatie achter de expeditie en de sponsors kennen tijdens een initiatiedag bij ARK. Ze ontvingen een gespecialiseerde uitrusting en kregen handige gebruikstips van de fabrikanten.

Stap 3: Start expeditie

Op 23 juni begon het echte avontuur: Team Yellow, Team Purple en Team Red vertrokken elk vanuit een andere stad naar de eindmeet in Milaan.

De wedstrijd wordt gestreden op de teampagina’s op Facebook en tijdens 13 tussenstops (5 per team), die we aankondigen op de website en de algemene expeditie-Facebookpagina. Online wordt de activiteit van hun volgers en het aantal paginalikes gemonitord, offline kunnen ze punten sprokkelen door wekelijks 2 opdrachten tot een goed einde te brengen. Tijdens de tussenstops kunnen ze hun voorsprong vergroten door fans en voorbijgangers aan het bewegen te zetten en zo een levensgrote eneloop-batterij op te laden.

Het team dat de finish bereikt met de hoogste score wint de hoofdprijs van 21.000 euro voor hun groene doel. Aan de organisaties van de 2 overige teams schenkt Panasonic Batteries 2100 euro. De teams zelf mogen de gespecialiseerde uitrusting houden die ze kregen bij aanvang van de tocht – of ze nu winnen of niet.

De eneloop expedition 2100 loopt tot 20 oktober. Na hun aankomst in Milaan wordt het winnende team bekendgemaakt.

Volg het avontuur op FacebookDe eneloop expedition 2100-websiteVolg het avontuur op Instagram

Meer cases:

Case

Panasonic Spider-Man

Een joint promotion die blijft hangen

Met een sociale wedstrijd in maar liefst 30 landen en 26 talen creëerden we een sneeuwbaleffect dat zijn doel niet mist.

Beeld bij de case van UNITED CAPS. Foto van een hand dat een grote rode U vasthoudt. De achtergrond is zwart.

Case

United Caps

Rebranding en herpositionering als basis van een internationale groeistrategie

Het nieuws over de nieuwe groeistrategie van UNITED CAPS werd wereldwijd opgepikt, met als resultaat een indrukwekkend aantal kwalitatieve artikels in on- en offline media.

Case

Port of Antwerp

Van onbekend naar volgeboekt met een lanceringsweekend

Antwerpen is een vervoermiddel rijker: de waterbus. Om de boot te vullen, schakelde het Havenbedrijf ARK in. En wij zorgden voor het kruimelspoor.

ARK fietst in meer dan één discipline.

Benieuwd naar onze totaalaanpak?

Wat we doen

Heb je zelf een project voor ARK? Laat van je horen!