Case Ceres

Ceres is de Belgische marktleider in graan-, meel- en bloemproducten en levert onder meer aan artisanale en industriële bakkerijen. Zij zochten een manier om op een regelmatige en gestructureerde manier met deze doelgroep te communiceren. Ceres wil zich niet zozeer als leverancier profileren maar eerder als partner waarbij passie en vakmanschap centraal staan.

Om te beginnen bouwde ARK een nieuwe website die alle communicatie centraliseert. Bedoeling is dat zowel bestaande klanten als beginnende bakkers en prospecten hier hun gading vinden. Van productinformatie over sectornieuws tot tips en tricks en zelfs advies op maat. Een goede navigatie en user experience vormen hierbij het uitgangspunt.

Om de website dynamisch te houden, wordt de content constant geüpdatet en is een en ander gelinkt aan bijkomende communicatiekanalen.

“De website vormt de basis van een geïntegreerde contentstrategie waarbij user experience centraal staat.”

Goede contentmarketing is altijd maatwerk

Om alle communicatiestromen in kaart te brengen, maken we een contentkalender. Die geeft een overzicht van alle kanalen, formats en tijdstippen zodat we optimaal kunnen plannen en alles op elkaar kunnen afstemmen.

Het is niet omdat je in een B2B-omgeving werkt dat je communicatie zakelijk of zelfs saai moet overkomen. Een aangename, visuele omkadering en vlotte, leesbare teksten maken bijvoorbeeld ook bij bakkers het verschil. Daarom is contentmarketing altijd maatwerk dat je het best overlaat aan specialisten. Een contentteam bestaat uit copywriters, grafische vormgevers, planners, socialmedia-specialisten en ontwikkelaars die allemaal werken in functie van de gebruiker.

“Elke stukje content maakt deel uit van één grote puzzel.”

Alle stukjes content moeten perfect in elkaar passen; van persartikel over productfiche tot Facebook-post. De boodschappen moeten elkaar versterken en aanvullen en zorgen samen voor een mooi totaalplaatje.

Naast die centraal aangestuurde communicatiestroom laten we ook ruimte voor persoonlijke aanvullingen en commentaren. Dat kan via de Facebook-pagina of via Cerexclusief, een gesloten community die als volwaardig communicatiekanaal fungeert. Geregistreerde leden kunnen er exclusieve informatie raadplegen, vragen stellen, tips & tricks delen op een (bakkers)forum, personeel zoeken, jobs posten … Aan de hand daarvan verzamelen we data en kunnen we de doelgroepen gerichter informeren.

Facebook-post op de pagina ‘Ceres Soufflet’ (17 februari 2017):
Facebook-post op de pagina ‘Ceres Soufflet’ over het tijdelijk product Solestar (20 januari 2017): ”De vraag is groot naar dit trendy brood op basis van zonnebloempitten en chiazaad. Daarom neemt Ceres het vast op in haar assortiment.” Deze post linkt naar een nieuwsbericht op de website van Ceres. We zien het ronde, gele logo van Solestar op een achtergrond met verschillende broden.
Facebook-post op de pagina ‘Ceres Soufflet’ (21 februari 2017): “Wie durft een nieuwe bakkerij te starten? Thomas en Michelle deden het, en hoe! Lees snel hun verhaal”. Het bericht linkt naar een interview van Ceres met bakkerij Beersemans over hoe die een nieuwe bakkerij heeft gestart. We zien een foto van het koppel in hun bakkerij.De post werd 16x gedeeld, en er kwamen 11 reacties en 80 vind-ik-leuks op.
Facebook-post op de pagina ‘Ceres Soufflet’ over driekoningen (6 januari 2017): “Benieuwd naar de drie koningen van Ceres? Dit zijn de bestverkochte grijze bloemsoorten van het afgelopen jaar: Tibet, Multiplus en Cereform.” Deze post linkt naar een nieuwsbericht op de website van Ceres. Als beeld werd een snee brood gemanipuleerd tot een kroon.
Facebook-post op de pagina ‘Ceres Soufflet’ (4 november 2016): Heb jij de hele dag door honger? Eet een volkoren boterham... en zes andere tips om jouw hongergevoel te stillen.
Facebook-post op de pagina ‘Ceres Soufflet’ voor nieuwjaar (31 december 2016):. “3, 2, 1 ... ka-bloem!” Voor deze post werd een gif-animatie gemaakt van een vuurwerkpijl die opstijgt uit een hoopje bloem. Op het einde verschijnt de tekst

“Zowel vertegenwoordigers als bakkers zijn enthousiast over deze geïntegreerde aanpak.”

Het recept voor de nieuwe benadering van Ceres in de bakkersmarkt werd enthousiast onthaald door de doelgroep en de medewerkers. Maar daar stopt het natuurlijk niet! We waken erover dat de communicatie van Ceres innovatief blijft en op maat van de doelgroep. Dankzij die aanpak worden bakkers op regelmatige tijdstippen geïnformeerd met gepersonaliseerde content en acties. Ons contentteam kneedt dagelijks nieuwe ideeën om de communicatie en marketing van Ceres te optimaliseren.

Volg Ceres op FacebookBekijk de website

Meer cases:

Sfeerfoto voor de eneloop expedition 2100. Een jonge man springt van een rots de zee in.

Case

Panasonic - eneloop

Een expeditie door Europa als ultieme merkbeleving

Sales stimuleren, naamsbekendheid verhogen en merkbeleving creëren: daar heb je normaal 3 campagnes voor nodig. Dus dachten wij out-of-the-box met de ‘eneloop expedition 2100’.

Beeld bij de case van UNITED CAPS. Foto van een hand dat een grote rode U vasthoudt. De achtergrond is zwart.

Case

United Caps

Rebranding en herpositionering als basis van een internationale groeistrategie

Het nieuws over de nieuwe groeistrategie van UNITED CAPS werd wereldwijd opgepikt, met als resultaat een indrukwekkend aantal kwalitatieve artikels in on- en offline media.

Case

Panasonic Spider-Man

Een joint promotion die blijft hangen

Met een sociale wedstrijd in maar liefst 30 landen en 26 talen creëerden we een sneeuwbaleffect dat zijn doel niet mist.

ARK fietst in meer dan één discipline.

Benieuwd naar onze totaalaanpak?

Wat we doen

Heb je zelf een project voor ARK? Laat van je horen!