Blog door Franky Ruysschaert

De spelregels van Search Engine Optimization

De spelregels van Search Engine Optimization (SEO) veranderen voortdurend. Wil je meer uit je SEO-campagne halen in 2017? Start dan met deze zes tips. Of neem een gespecialiseerde partner onder de arm, want SEO blijft een vak apart.

Testen, analyseren en doorzetten is de boodschap bij SEO. Deze inzichten geven je alvast een voorsprong bij Google en andere zoekmachines.

Bepaal je zoekwoordstrategie

Vroeger lokten vooral populaire zoekwoorden of keywords bezoekers naar je site. Vandaag werkt SEO complexer: je hebt een complete keyword-strategie nodig. Want met zo’n 500 updates per jaar wordt het zoekalgoritme elke dag slimmer. Je site volstoppen met al dan niet relevante zoekwoorden levert weinig op. Schrijf je bijvoorbeeld over SEO? Dan moeten je zoekwoorden daarmee verband houden. Het helpt niet langer om ad random populaire, irrelevante zoekwoorden toe te voegen – zoals ‘Naaktfoto’s Jennifer Lawrence’ … om maar iets te zeggen.

Hoe je wel hoog scoort in de zoekresultaten? Je moet je (potentiële) bezoeker goed kennen: zorg dat je elke stap begrijpt in zijn ‘reis’ of customer journey, dat je weet hoe hij vragen stelt en hoe hij informatie zoekt. Zo strand je automatisch bij de juiste inhoud (content) en zoekwoorden. Hoe beter je deze op elkaar afstemt, hoe hoger jouw website scoort in Google.

Analyseer je concurrenten

Keek je al eens naar de SEO van jouw concurrenten? Daaruit leer je heel veel. Bestudeer hoe de zoekwoorden van jouw concurrenten het doen – gebruik hiervoor de zoekwoordplanner van Google. Deze inzichten helpen je om jouw eigen keyword-strategie te bepalen:

  • Kies bewust jouw zoekwoorden(groep).
  • Maak rankings op basis van zoekvolume.
  • Selecteer de keywords die jou het meeste resultaat opleveren.

Scoor hoger via sociale media

Socialmediacampagnes kunnen jouw SEO boosten. Al wil Google niet bevestigen dat sociale likes, volgers en gedeelde berichten een rol spelen in de SEO-ranking … daar komt misschien snel verandering in. Want niets sluit uit dat zoekmachines binnenkort jouw website linken aan jouw sociale kanalen. Zorg dus dat je merk – liefst actief – aanwezig is op de sociale media.

Optimaliseer je site achter de schermen

Een responsive design – dat zich aanpast aan het toestel waarop het wordt bekeken – is een must. Jouw site moet minstens draaien op vier standaard schermgroottes: widescreen, standaard laptop, tablet en smartphone. Besteed daarnaast ook aandacht aan deze zaken:

  • Zorg dat zoekmachines en -robots jouw site gemakkelijk kunnen doorzoeken of crawlen – leid hen snel naar wat ze precies moeten vinden via een txt-bestand.
  • Maak de content op jouw website aantrekkelijk en instant deelbaar op sociale media.
  • Voorzie relevante metadata – dit zijn gegevens over gegevens zoals taal, auteur en alt tags bij beelden. Zo scoor je beter bij zoekopdrachten, gezien de belangrijke relatie tussen content en zoekwoorden.

Schrijf interessante content

Creëer unieke, onderscheidende inhoud. Zo komen jouw trouwe aanhangers vanzelf. Want houden bezoekers van jouw content? Dan houden ze van jouw merk of bedrijf. En dat is uiteindelijk het doel: communiceren met je doelpubliek. Jij vertelt wie je bent en wat jouw business uniek maakt, zij luisteren en zien jou als de specialist ter zake.

Meet, analyseer en evalueer

Wil je vooruitgaan? Kijk dan geregeld terug en trek conclusies uit onderbouwde inzichten.

  • Analyseer doordacht: test, meet, onderzoek en evalueer.
  • Experimenteer om te zien wat het beste werkt, bijvoorbeeld via A/B-testen waarbij twee groepen een andere versie te zien krijgen. Achterhaal waarom bezoekers op een bepaalde manier reageren. En stuur je marketingstrategie bij op basis van concrete cijfers.

Popel je om aan de slag te gaan met deze tips? Dan voorspelt de toekomst veel hits, bezoekers en hoge rankings in zoekmachines. Geef je jouw kostbare SEO-strategie liever in handen van specialisten? Dan schakelt ARK haar beste SEO-spelers voor jou in.

Meer marketing insights?

Onze tools

Meer blogposts:

foto van een potlood gemanipuleerd in photoshop om op een springveer te lijken

Agile marketing. Dogma of must?

We leven en werken in een gedigitaliseerde omgeving waarin alles voortdurend evolueert. Kan je als marketeer een klassiek (lees: log) systeem veranderen? Probeer het eens.

Foto van de nummers op de banen van een looppiste.

Drie belangrijke B2B-marketingtrends

Op welke takken moet je focussen als bedrijf? Wat staat er op de wishlist van jouw klanten? En hoe strik je een prospect? We zetten 3 interessante inzichten voor jou op een rijtje.

Omslagfoto voor de blogpost ‘Marketing = wetenschap + buikgevoel’: screenshot uit de film Mad Men

Marketing = wetenschap + buikgevoel

Nieuwe technologieën nemen veel hoofdtaken over binnen marketing. Maar ons buikgevoel laat zich niet coderen. Hoe belangrijk harde analyses ook zijn, ze zijn niets zonder ‘gut feeling’.

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK vanop de eerste rij: bezorg ons hieronder je e-mailadres en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox!