Blog door Louise Svalqvist

Wie zijn merkbekendheid wil verhogen, staat voor een grote uitdaging: een publiek bereiken dat wordt overspoeld door content. Marketingprofessionals moeten dus meer innovatieve manieren vinden om hun boodschap te verspreiden.

Hoe je je doelpubliek dan best bereikt? De wereldwijde studie van Nielsen geeft meer inzicht: 70% van de ondervraagden vertrouwt online meningen van consumenten en 90% vertrouwt mond-tot-mondreclame van mensen die ze kennen. Sociale media spelen dan ook een belangrijke rol in hoe we vandaag communiceren. En hoewel deze online media al even meegaan, zetten weinig bedrijven ze optimaal in om hun naamsbekendheid te verhogen.

User generated content, voor en door de consument

Een van de snelstgroeiende strategieën om merkbekendheid te genereren is via user generated content (UGC) – dit is alle content die het doelpubliek inzet als marketingkracht. Denk maar aan vermeldingen op sociale media, video’s en foto’s, reacties en blogpost, recensies en meer. Informatie van derden kan een eigen leven leiden op socialmediakanalen, bedrijfs- en andere websites. UGC is kostenefficiënter en – als je het juist aanpakt – krachtiger dan traditionele marketinginitiatieven. En dat betekent niet alleen meer naamsbekendheid, maar ook meer vertrouwen én verkoop.

”Mensen raken makkelijker overtuigd omdat UGC zo authentiek is.” – Gartner

Merkbekendheid draait om visibiliteit

Hoe je UGC gemakkelijk en kostenefficiënt inzet? Door jouw doelpubliek te voeden met interessante (gereposte) content. Er bestaan verschillende tools om die content te organiseren en visualiseren –  sommige kan je zelfs afstemmen op jouw merk en huisstijl, zoals Sparkle. Hoe je de juiste UGC vindt? En het engagement meet via jouw sociale kanalen? Met een handige social listening tool, zoals Notified.

Een andere manier om merkboodschappen te verspreiden via UGC is ’oogsten door te zaaien’. Gebruik een hashtag of organiseer een socialmediawedstrijd en engageer jouw doelgroep. Zo kan je de content sturen en inzetten ter ondersteuning van jouw campagne en marketingstrategie. The eneloop Europe Expedition 2100 is een mooi voorbeeld van hoe UGC strategisch wordt ingezet om merkbekendheid te verhogen bij het juiste publiek.

Laat jouw publiek mee jouw verhaal vertellen. En gebruik alle mogelijkheden om te groeien als merk dankzij user generated content.

Veel succes!

Meer blogposts:

Header foto voor de blog Je eigen wegschop start je zo

Je eigen webshop start je zo!

Vond je onlangs het gat in de markt, dan loop je terecht op wolkjes. Nu je zaak nog. Neem je spullen mee ‘up in the cloud’ en laat de hele wereld meeturen door je online uitstalraam.

Photo of a person sitting at a white wooden table and working on a laptop. The photo was taken looking down. There is food, such as tomatoes, courgettes, sweet peppers, ... on the table

CX: wondermiddel of gezond kruideniersverstand?

CX of Customer Experience is een term die iedereen tegenwoordig gul gebruikt. Een goede zaak op zich, al is dat meteen ook het probleem …

Foto van een brievenbus die uitpuilt met reclamefoldertjes.

Marketing is een vak en contentmarketing is een specialiteit, mijnheer Beunhaas

Het succes van je content is afhankelijk van kwaliteit en relevantie, niet van frequentie. Dat steeds meer consumenten zich ergeren aan de toenemende reclamedruk, bewijst het aantal inschrijvingen op lijsten als Robinson en het succes van adblockers.

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK vanop de eerste rij: bezorg ons hieronder je e-mailadres en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox!