Blog door Rien Mertens

Van 9 tot 13 oktober verruimde ARK haar horizon in Parijs: op de BBN Academy. Samen met zo’n 40 marketingtalenten uit 19 landen, dompelden we ons onder in de strategisch-creatieve wereld van B2B-marketing. Leerrijk, inspirerend en (we geven het toe) ook best gezellig!

De lijm tussen deze bureaus van over de hele wereld? BBN, the World’s B2B Agency: “A global marketing agency that thinks and acts as one.” Al 30 jaar steekt BBN de slimste marketingkoppen samen – dit jaar dus met een feestelijk kroontje.

Buitenlandse back-up

Het idee is simpel: onafhankelijke en succesvolle bureaus uit verschillende landen delen hun B2B-kennis, -vragen en -ervaring via deze wereldwijde organisatie. En ARK vertegenwoordigt er België.

Wil je weten of jouw campagne zal werken in Canada? Heb je PR-ondersteuning nodig in heel Europa? Hoor je graag hoe Amerika een gelijkaardige klant in de markt zet? Dan check je dat snel en eenvoudig bij jouw buitenlandse BBN-collega’s.

Het interessante is dat niemand zich inhoudt als hij inside-information deelt. Want alle bureaus spelen onder hetzelfde BBN-hoedje. En dat is zó veel waard. Alle leden delen onder meer hun ‘best practices’: van de handigste tools tot de succesvolste campagnes.

Zo leer je van de beste.

“If you need to build a global presence with local relevance, talk to BBN – the B2B agency that’s more than the sum of its parts.” – BBN

Je ontvangt ook van de beste. Want BBN ontwikkelt en deelt een arsenaal aan bewezen marketingtools met haar team. Die tools worden ontwikkeld en continu gefinetuned door gespecialiseerde ‘BBN task teams’ – aan wie je altijd vragen kunt stellen: via mail, chat, skype of live op de Academy.

“BBN committed at an early stage to creating world-class, best practice B2B marketing methodologies, processes and tools which have been adopted in all agency locations.” – BBN

Van briefing naar strategie

Dat BBN meer is dan de som van haar bureaus, blijkt uit de BBN Academy – waar je effectief aan tafel zit met jouw internationale collega’s. Samen gaan we verder en bereiken we meer. Daar kwamen we zelf achter tijdens een verrijkende pitchoefening.

Pitchoefening? Jep. Alle aanwezigen uit verschillende bureaus, landen en disciplines werden bij aankomst verdeeld in drie teams. Het idee? Elk team start met dezelfde real life briefing. En met dezelfde strategische tips, tricks en tools om de opdracht om te toveren naar een goed, creatief en onderbouwd langetermijnidee: ‘the big long idea’.

De beproefde BBN Navigator wijst ons de weg. De ontwikkelaars van deze tool – slash onze coaches – gidsen ons door de verschillende stappen. Erg handig! Want met deze tool fileer je elk merk en elke briefing in hapklare brokken. En creëer je een frame waarbinnen je creatief kunt brainstormen.

“The BBN Navigator is the world’s only, truly integrated B2B marketing toolset. It allows BBN to guide marketers through all the challenges of B2B marketing from brand and contact strategy through to campaign delivery.” – BBN

Het vraagt initieel wat zoek- en denkwerk. Maar eens de basis er ligt, heb je goud in handen. Je krijgt niet alleen alle neuzen in dezelfde richting. Je wint ook heel wat tijd bij het uitvoeren van opdrachten op korte en lange termijn.

Van strategie naar creatief idee

Het resultaat is verbluffend. Na twee halve dagen groepswerk, stelt elk team zijn strategisch framework en big long idea voor in een pitchpresentatie van een half uur. Eén woord: waaw!

Heel inspirerend.

Elke presentatie is er boenk op. Na een onderbouwde strategie, volgt telkens de creatieve kers op de taart. Het totaalplaatje klopt bij ieder team. Niet slecht voor een groep mensen die nooit eerder zo intensief samenwerkte … Het levende bewijs dat de tools en methodes van BBN een meerwaarde bieden – net als de mensen.

Golden Bee voor Best Use of Creative

Vertelden we al dat BBN haar bureaus beloont met Golden Bees – de Oscars van de B2B-wereld? Ze bestaan in verschillende categorieën. En ARK ontving een blinkend bijtje voor ‘Best Use of Creative’.

“This category recognises outstanding creative concept and execution. The strongest entries will not only demonstrate a great idea, but show a well executed campaign that provided the results that supported the pre-set campaign or project objectives.” – BBN

Deze BBN-Bee vloog onze richting uit dankzij het idee dat we op poten zetten voor het groene batterijenmerk eneloop: de eneloop expedition 2100. Het doel van de campagne: sales stimuleren, naamsbekendheid verhogen en merkbeleving creëren. Het concept: een wandeltocht van 2100 km en 120 dagen door Europa voor het groene doel. Het resultaat: dat zie je hier.

Wij willen meer(waarde)

Kortom: het was fantastisch. Verrijkend. En voor herhaling vatbaar – we kijken al uit naar volgend jaar. Dat beamen alle aanwezige ARK-BBN’ers, vier op een rij:

1. “Als we vragen hebben, sparren we even met onze BBN-collega’s.”
“BBN opende al vele deuren en businessopportuniteiten – zo werken we bijvoorbeeld op lange termijn samen met Finland voor Grow Poland. Deze internationale kennisbron brengt ons veel bij. Als we vragen hebben, sparren we even met onze BBN-collega’s … en dat werkt heel verhelderend. Samen met BBN streeft ARK ernaar om continu te vernieuwen. Om te anticiperen op wat de klant nodig heeft en op de steeds veranderende marktomgeving.” – Ben Verleysen, Managing Director

2. “Het is heel verrijkend om samen te werken met en te leren van andere marketeers.”
“Al die marketeers van over de hele wereld, wat een bron van inspiratie?! Het is heel verrijkend om samen te werken en van elkaar te leren, dag én nacht (haha). Vooral de pitchoefening was voor mij een meerwaarde. Na een update van de strategische tools waarmee je een sterk communicatieplan opstelt, beet ieder team zich vast in dezelfde reallife-case … en ons team won! Die drive neem ik mee naar onze eigen klanten.” – Dominique Zuliani, Account Manager

3. “De support en perspectieven van andere professionals zijn van onschatbare waarde.”
“Als BBN-coördinator sta ik in direct contact met onze BBN-collega’s. De support en perspectieven die we krijgen van andere professionals zijn van onschatbare waarde. Het laat ons toe om met kennis en vertrouwen voor internationale merken te werken.” – Ann-Sophie Cardoen, Project Manager & BBN Coordinator

4. “Al die talenten van over de hele wereld, dat werkt immens inspirerend.”
“Je zit samen aan tafel met mensen die een andere cultuur en achtergrond hebben, maar wel dezelfde interesses en ambities delen. Dat schept niet alleen een band, het werkt ook immens inspirerend. Na de BBN Academy pompt je marketinghart gewoon dubbel zo hard!” – Rien Mertens, Copywriter

 

To BBN continued …

Strategisch duwtje nodig?

Meer blogposts:

Marketing automation: een marketeer legt uit hoe je gespecialiseerde software kan inzetten om klanten te winnen en ze tevreden te houden

Marketing automation: 5 tips om je doelgroep te bereiken

Voor bedrijven die inzetten op contentmarketing maakt marketing automation inherent deel uit van een effectieve marketingstrategie. Om een potentiële klant te overhalen en je bestaande klanten tevreden te houden, volstaan pushtechnieken allang niet meer.

Omslagfoto over user generated content: hoe je de reacties van klanten kan inzetten om je merkbekendheid te vergroten

Verhoog je merkbekendheid met user generated content

Wie zijn merkbekendheid wil verhogen, staat voor een grote uitdaging: een publiek bereiken dat wordt overspoeld door content. Marketingprofessionals moeten dus meer innovatieve manieren vinden om hun boodschap te verspreiden.

Header foto voor de blog Je eigen wegschop start je zo

Je eigen webshop start je zo!

Vond je onlangs het gat in de markt, dan loop je terecht op wolkjes. Nu je zaak nog. Neem je spullen mee ‘up in the cloud’ en laat de hele wereld meeturen door je online uitstalraam.

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK vanop de eerste rij: bezorg ons hieronder je e-mailadres en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox!