Blog door Peter Foubert

Eerlijk gezegd heb ik getwijfeld om de term ‘agile’ te gebruiken. Er is immers een heuse ‘movement’ ontstaan rond agile marketing met talloze boeken, cursussen en een methodologie die je scrupuleus moet volgen als je een gediplomeerde agile marketeer wil worden. Hoewel ik de principes huldig, wil ik me niet opwerpen als vertegenwoordiger van een gecommercialiseerd systeem en gebruik ik de term makkelijkheidshalve om het te hebben over een andere manier van werken. Agile, flexibel, lean and mean, kort op de bal, enfin je begrijpt het wel en de puristen zijn bij deze gewaarschuwd.

We leven en werken in een gedigitaliseerde omgeving waarin alles voortdurend beweegt en verandert. Voor een bedrijf of een merk is dat lastig. Zeker als je met rigide structuren of silo’s te maken hebt waarbij procedures en protocols vaak belangrijker zijn dan resultaten. In het beste geval werk je met een jaarlijks marketingplan en heb je de kanalen en middelen vooraf netjes bepaald. Als iedereen akkoord gaat, wordt het plan uitgevoerd en hopen we met z’n allen dat het zal werken.

Als marketeer heb je twee opties: aanvaarden of aanpassen. Ik ga er even van uit dat je voor optie twee gaat, anders kan ik je een paar populaire marketingboeken uit de jaren negentig aanbevelen. Maar hoe begin je eraan? Kan je als marketeer een heel systeem veranderen? Probeer het eens. Hier is alvast een korte handleiding.

  • Werk met korte termijnen. Is een langetermijndoel uit den boze? Zeker niet, je hebt een visie nodig en je moet weten waar je als merk naartoe wil. Maar hak dat ene grote plan in stukken en maak er hapklare brokken van. Sprints in de plaats van marathons. Met haalbare en realistische deadlines en KPI’s. Stel prioriteiten en voer ze uit.
  • Stel een team samen dat weet en meet waarmee je klanten bezig zijn en speel daarop in. Real time marketing vereist real time acties. Schakel techneuten en analysten in. Laat ze samenwerken met copywriters, ontwerpers en strategen zodat de silo’s vanzelf verdwijnen.
  • Durf testen en proberen. Kijk wat er best werkt en ga daarmee verder. De tijd van de alleswetende marketeer is voorbij en waarheden hebben een steeds kortere houdbaarheid.

Is je eigen organisatie er nog niet helemaal klaar voor? Dan is dit wellicht dé belangrijkste tip: zoek een geschikte partner die je kan helpen om korter op de bal te spelen. Vorm een team, formuleer gezamenlijke doelstellingen en daag elkaar uit. En vergeet vooral niet dat – los van het kanaal, de technologie of de doelgroep – creativiteit ALTIJD het verschil maakt!

Voor de liefhebbers geef ik nog even de principes van het laatse Agile Marketing Manifesto mee:

Meer blogposts:

Foto van de nummers op de banen van een looppiste.

Drie belangrijke B2B-marketingtrends

Op welke takken moet je focussen als bedrijf? Wat staat er op de wishlist van jouw klanten? En hoe strik je een prospect? We zetten 3 interessante inzichten voor jou op een rijtje.

Omslagfoto voor de blogpost ‘Marketing = wetenschap + buikgevoel’: screenshot uit de film Mad Men

Marketing = wetenschap + buikgevoel

Nieuwe technologieën nemen veel hoofdtaken over binnen marketing. Maar ons buikgevoel laat zich niet coderen. Hoe belangrijk harde analyses ook zijn, ze zijn niets zonder ‘gut feeling’.

Header foto voor de blog Je eigen wegschop start je zo

Je eigen webshop start je zo!

Vond je onlangs het gat in de markt, dan loop je terecht op wolkjes. Nu je zaak nog. Neem je spullen mee ‘up in the cloud’ en laat de hele wereld meeturen door je online uitstalraam.

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK vanop de eerste rij: bezorg ons hieronder je e-mailadres en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox!