Blog door Ben Verleysen

Bij digitale marketing staat de consument aan het roer. Dus jongleren we als marketeers bijna dagelijks met tools en kanalen zoals social media, Meltwater, MailChimp, Google Analytics, Google Trends, Google AdWords … Manuele marketing is voorbijgestreefd. Om alle ballen in de lucht te houden én relevante leads te genereren, heb je marketing automation nodig.

Marketing automation bespaart je niet alleen tijd en energie, de software helpt je om (vooruit) te redeneren en gerichter te communiceren. In één platform zitten alle contactmomenten vervat – op social media, websites, in mailings, CRM-systemen … Daardoor weet je precies wat je contacten bezighoudt en kan je ze bereiken waar en wanneer ze dat zelf willen, met aandacht voor hun privacy. Het resultaat? Meer inzicht, een hogere productiviteit en kwalitatievere leads. De belangrijkste redenen waarom marketing niet meer zonder automation kan:

1. Meer kwalitatieve leads

Marketing automation werkt volgens de inboundfilosofie met leadscoring. Zowel hun gegevens als het gedrag van je contacten op en naast je website worden beoordeeld met een score. Wanneer iemand een belangrijke pagina van je website bezoekt, doorklikt in een e-mail, je website deelt op social media … zakt die verder in de marketingtrechter. Zo weet je precies wie wanneer klaar is voor sales.

2. Verregaande segmentatie

Om gericht te communiceren wil je kunnen segmenteren. Dankzij marketing automation kan je lijsten aanmaken op basis van interesse, sector, functie, bedrijfsgrootte, bedrijfsnaam … in één en hetzelfde platform.

3. Dynamische content

Met dynamische content kan je de inhoud van een campagne volledig aanpassen aan het profiel en gedrag van de ontvangers. Daardoor kan je contacten benaderen alsof je ze persoonlijk kent: je kan het hoofditem in je nieuwsbrief afstemmen op pagina’s die ze hebben bezocht, evenementen delen op basis van hun locatie, een webinar aankondigen op hun kennis- of interesseniveau en ga zo maar door. Bij marketing automation kan je zulke content gebruiken in formulieren, op websites, op landingspagina’s en in e-mails.

4. Effectieve A/B-testing

De doeltreffendheid van een (e-mail)campagne, landingspagina of formulier hangt af van meer dan de boodschap alleen. Marketing automation software laat je toe om twee variaties van dezelfde campagne te testen en stuurt de beste versie daarna automatisch naar de rest van je contactenlijst. Probeer eens een andere onderwerpregel, afbeelding, knoptekst, knopkleur en kijk zelf in welke versie het meest wordt doorgeklikt.

5. Dynamische campagnes

Campagnes worden weergegeven als processen (‘workflows’) die zijn opgebouwd uit verschillende stappen. Elke stap wordt geactiveerd door het gedrag van je ontvangers (‘triggers’). Klikken ze op een link of knop in je eerste e-mail, dan kunnen ze doorgesluisd worden naar de volgende stap. Openen ze de mail niet, dan volgt er een tussenstap, waarbij bijvoorbeeld de onderwerpregel is aangepast. Als er helemaal niet wordt gereageerd, wordt de boodschap geherformuleerd. Het verloop van je campagne beslis je volledig zelf wanneer je een proces uittekent. Campagnes kunnen elkaar opvolgen totdat elk contact een individueel traject doorloopt.

Marketing automation voorbeeld van een campagne canvas

6. Sterkere sales

Marketing automation slaat een brug tussen marketing en sales. Zo kan Eloqua gekoppeld worden aan het CRM-programma Salesforce bijvoorbeeld. Wanneer contacten gedefinieerd worden als sales-qualified leads, worden je commerciële collega’s daarvan op de hoogte gebracht. En zij zien precies waarin elke lead is geïnteresseerd.

7. Hogere productiviteit

Doordat alle marketinginspanningen centraal worden beheerd en bijgestuurd, gaat er minder tijd verloren aan planning en coördinatie. Zodra je een proces hebt gedefinieerd, kan je tijd vrijmaken voor iets nieuws. Daardoor kan je marketingteam sneller, flexibeler en gerichter optreden en zelfs al slapend nieuwe leads binnenhalen.

8. Beter klantinzicht

Dankzij marketing automation kan je precies zien welke acties je leads ondernemen voor ze tot aankoop overgaan. Elk gedrag op je website wordt bijgehouden in een individuele customer journey map: de pagina’s die je contacten bezoeken, formulieren die ze versturen, in welke mails ze klikken, welk nieuws ze volgen … Zo krijg jij meer inzicht in je doelgroep en kan je de juiste contactmomenten kiezen.

Marketing Automation - voorbeeld van een profiel / online interactie met je bedrijf

9. Meetbaar resultaat

Meten is weten. Hoeveel mensen je hebt bereikt, wie, welke pagina’s ze hebben bezocht en gedeeld, op welke knoppen of links ze hebben geklikt, aan welke events ze hebben deelgenomen, op welk nieuws ze zich hebben geabonneerd … bij afloop van een campagne krijg je een duidelijk rapport van de resultaten. Je kan die cijfers in verband brengen met andere marketingacties, waardoor je – binnen de context – gedrag kan analyseren en voorspellen.

Marketing automation is een tool om meer te halen uit je marketinginspanningen. De kracht zit ‘m in de hyperpersonalisatie en centralisatie: met het juiste platform kan je de klantervaring verbeteren, de productiviteit van je team verhogen en meer kwalitatieve leads genereren. Het blijft natuurlijk technologie – voor de uitwerking en analyse van je processen heb je nog altijd (hybride) marketeers nodig. Onze tip: denk groots, begin klein, groei snel.

Strategisch duwtje nodig?

Meer blogposts:

Marketing automation: een marketeer legt uit hoe je gespecialiseerde software kan inzetten om klanten te winnen en ze tevreden te houden

5 feiten en misverstanden over marketing automation

Voor bedrijven die inzetten op contentmarketing maakt marketing automation inherent deel uit van een effectieve marketingstrategie. Om een potentiële klant te overhalen en je bestaande klanten tevreden te houden, volstaan pushtechnieken allang niet meer.

merkfundering

Check de fundering van je merk

Weten je medewerkers en klanten waarvoor je merk of product staat en wat het verschil is met je belangrijkste concurrenten? En zijn de basiswaarden van je merk nog relevant voor de klanten van morgen? Want voor je alsmaar hoger bouwt, is het goed om even je fundering te checken.

de marketingtrends voor 2018

Dé marketingtrend voor 2018: de toename van marketingtrends

Eindejaarslijstjes zijn een traditie geworden. De ene keer proberen we vervlogen trends te vatten, de andere kijken we diep in onze glazen marketingbol. Trendlijstjes: marketeers zijn er dol op. Ze worden almaar gretiger gepost, gekopieerd, vertaald en gedeeld. Maar wat zijn ze waard?

ARK is een fullservice-communicatiebureau – ons multidisciplinaire team is van alle (marketing)markten thuis.

Wat we doen

Volg ARK Communicatie vanop de eerste rij: laat je e-mailadres achter en krijg de laatste nieuwtjes rechtstreeks in je mailbox.





* Verplicht veld